Simi | Fulare a rotilor directoare ale unui vehicul, care se manifesta printr-o instabilitate oscilatorie a directiei; bataie a rotilor fata |
|
SIPS | Este o descoperire a specialistilor de la firma Volvo. Prescurtarea vine de la Side Impact Protection System, un termen ce denumeste prima utilizare a airbagurilor laterale, precum si a unui schelet foarte stabil al ramelor podelei. Acest sistem dublu a fost o inovatie care asigura si astazi, o buna protectie a calatorilor impotriva efectelor unei eventuale ciocniri laterale. |
|
Sistem anti-blocare la franare | Sistem de franare care detecteaza si chiar anticipeaza blocarea rotilor si, in mod automat, reduce fortele de franare astfel incat rotile sa nu se opreasca. Acest sistem, prescurtat ABS (Anti-Lock-Braking System), poate controla toate cele patru roti sau doar doua. |
|
Sistem de aprindere | Sistem electric care asigura producerea de scantei regulate de catre bujiile motorului. Sistemul este compus dintr-o baterie, un inductor, un condensator electric, bujii si comutatoare si firele aferente acestora. |
|
Sistem de control al motorului | Un computer care regleaza functionarea motorului prin monitorizarea anumitor caracteristici ale motorului (rotatii pe minut, mediul de racire, curentul de aer de admisie, etc.), cu ajutorul unei retele de senzori. De asemenea, controleaza variabilele cheie (nivelul combustibilului, timpul de aprindere, etc), in functie de programele prestabilite. |
|
Sistem electric | La motoarele cu combustie interna si aprindere electrica, se refera la acele componente care transforma energia electrica produsa de generator in forta electromotoare care sa declanseze bujiile. Acesta cuprinde generatorul sau alternatorul, contactele, condensatorul, bobina, distribuitorul, bujiile si toate firele de legatura. |
|
Sistem PD | Sistem de injectie specific motoarelor Diesel si bazat pe principiul pompei-duza (PD). Termenul este echivalent cu UIS. V. pompa-duza si UIS. |
|
Sisteme de admisiune si evacuare ajustat | Sisteme de admisiune si evacuare care, prin determinarea impulsurilor si rezonantei presiunii din interiorul diverselor guri de acces si al camerelor conductelor de admisiune si de evacuare, maresc circulatia debitului de intrare in si din camerele de combustie. |
|
Sisteme de securitate | Mecanismele care reduc leziunile produse de un accident. Exemple tipice sunt centurile de siguranta si air bag-urile. |
|
Sistemul de climatizare | Functioneaza cam pe principiul unui calorifer: un compresor pune agentul de racire (frigorific) sub presiune, acesta incalzindu-se si fluidizandu-se, apoi el trebuie sa fie racit din nou, in serpentinele de racire. Apoi agentul de racire ajunge in vaporizator, unde se destinde, ajunge din nou in starea gazoasa si se raceste puternic. Dupa aceea, ajunge in schimbatorul de caldura si poate raci aerul care ajunge in incapere. Actionarea compresorului e realizata de motorul vehiculului, ceea ce face sa creasca usor consumul de combustibil al autovehiculului. |
|