Festina Lente
Festina Lente

Articles

Dictionar Auto





                          


SimiFulare a rotilor directoare ale unui vehicul, care se manifesta printr-o instabilitate oscilatorie a directiei; bataie a rotilor fata

SIPSEste o descoperire a specialistilor de la firma Volvo. Prescurtarea vine de la Side Impact Protection System, un termen ce denumeste prima utilizare a airbagurilor laterale, precum si a unui schelet foarte stabil al ramelor podelei. Acest sistem dublu a fost o inovatie care asigura si astazi, o buna protectie a calatorilor impotriva efectelor unei eventuale ciocniri laterale.

Sistem anti-blocare la franareSistem de franare care detecteaza si chiar anticipeaza blocarea rotilor si, in mod automat, reduce fortele de franare astfel incat rotile sa nu se opreasca. Acest sistem, prescurtat ABS (Anti-Lock-Braking System), poate controla toate cele patru roti sau doar doua.

Sistem de aprindereSistem electric care asigura producerea de scantei regulate de catre bujiile motorului. Sistemul este compus dintr-o baterie, un inductor, un condensator electric, bujii si comutatoare si firele aferente acestora.

Sistem de control al motoruluiUn computer care regleaza functionarea motorului prin monitorizarea anumitor caracteristici ale motorului (rotatii pe minut, mediul de racire, curentul de aer de admisie, etc.), cu ajutorul unei retele de senzori. De asemenea, controleaza variabilele cheie (nivelul combustibilului, timpul de aprindere, etc), in functie de programele prestabilite.

Sistem electricLa motoarele cu combustie interna si aprindere electrica, se refera la acele componente care transforma energia electrica produsa de generator in forta electromotoare care sa declanseze bujiile. Acesta cuprinde generatorul sau alternatorul, contactele, condensatorul, bobina, distribuitorul, bujiile si toate firele de legatura.

Sistem PDSistem de injectie specific motoarelor Diesel si bazat pe principiul pompei-duza (PD). Termenul este echivalent cu UIS. V. pompa-duza si UIS.

Sisteme de admisiune si evacuare ajustatSisteme de admisiune si evacuare care, prin determinarea impulsurilor si rezonantei presiunii din interiorul diverselor guri de acces si al camerelor conductelor de admisiune si de evacuare, maresc circulatia debitului de intrare in si din camerele de combustie.

Sisteme de securitateMecanismele care reduc leziunile produse de un accident. Exemple tipice sunt centurile de siguranta si air bag-urile.

Sistemul de climatizareFunctioneaza cam pe principiul unui calorifer: un compresor pune agentul de racire (frigorific) sub presiune, acesta incalzindu-se si fluidizandu-se, apoi el trebuie sa fie racit din nou, in serpentinele de racire. Apoi agentul de racire ajunge in vaporizator, unde se destinde, ajunge din nou in starea gazoasa si se raceste puternic. Dupa aceea, ajunge in schimbatorul de caldura si poate raci aerul care ajunge in incapere. Actionarea compresorului e realizata de motorul vehiculului, ceea ce face sa creasca usor consumul de combustibil al autovehiculului.



  <<    <    1  2  3  4  5  6  7  8   >     >>  



TELEFOANE UTILE

* Mihai PURICESCU

*  profesor legislație rutieră, insructor auto PFA - 0744 528 280

* Radu NASTASE - instructor auto PFA - 0744 298 506

* Catalin TOMA - instructor auto PFA - 0755 511 861

* Lucian Mihai - instructor auto PFA  - 0743 859 412

* Constantin Besica - instructor auto - 0745 521 810