Festina Lente
Festina Lente

Articles

Dictionar Auto





                          


CabrioletaUn alt termen folosit pentru masina decapotabila. Producatorii europeni denumesc modelele decapotabile Carbriolet sau Cabrio. Masina decapotabila are un plafon care poate fi coborat si doua sau patru locuri.

CadruStructura de baza, de tip punte, a masinii care sustine si pozitioneaza caroseria si partile mecanice importante ale masinii.

Cal-Putere (CP)Unitatea de masura pentru puterea produsa de un motor. Puterea efectiva sau puterea de franare (CP) si kilowatii (KW) sunt unitatile standard. Cu cat caii-putere sunt mai multi, cu atat vehiculul poate atinge o viteza mai mare. Un motor obisnuit de 3.0 L 24 V V-6 dezvolta o putere de franare de 190 CP la 5000 rotatii pe minut. Un motor de 24 V V-6 poate dezvolta o putere de franare si de 190 CP deoarece poate accelera mai bine decat unul similar de 12 V V-6. Un cal-putere este egal cu 75 de kilogrammetri pe secunda.

CalandruElement frontal al unei caroserii auto, plasat intre faruri si prevazut cu prize de aer, prin care se faciliteaza racirea motorului si care contribuie, totodata, la personalizarea diverselor modele de automobile. La unele caroserii, calandrul este integrat in capota fata. Mai este cunoscut si sub denumirea de grila radiator, datorita faptului ca, in general, in spatele acestuia este plasat radiatorul de racire a motorului, asigurandu-se astfel un schimb mai eficient de caldura.

Calcai si VarfTehnica de trecere intr-o viteza inferioara in timpul franarii, care necesita ca soferul sa apese in acelasi timp toate trei pedalele unei masini cu transmisie manuala. Pentru a trece intr-o viteza inferioara folosind tehnica “calcai si varf”, soferul trebuie sa apase cu varful piciorului drept pedala de frana si, in timp ce continua sa franeze, foloseste calcaiul sau partea laterala a aceluiasi picior pentru a impulsiona acceleratia, marind rotatia pe minut a motorului, in timp ce trece intr-o viteza inferioara. Piciorul stang apasa pedala de ambreiaj. Procesul se desfasoara dupa cum urmeaza: se apasa frana cu piciorul drept, se calca ambreiajul cu piciorul stang, se trece intr-o viteza neutra, in tot acest timp frana fiind calcata, se da un impuls scurt acceleratiei cu partea laterala sau cu calcaiul piciorului drept pentru a tura motorul, se trece intr-o viteza inferioara, se da drumul la ambreiaj, se ridica piciorul dupa pedala de frana. Aceasta tehnica este foarte greu de manuit, dar exersand, poate fi pusa in aplicare in mai putin de o secunda. Acest proces ajuta ca fluxul de putere al motorului sa fie optim si asigura o viata mai lunga a transmisiei

CamaDinte extern sau partea cea mai exterioara a unui arbore rotitor. Cama este folosita pentru a transmite miscarea la un moment determinat in cadrul rotatiei arborelui.

Camera de combustie Spatiul care ramane deasupra cilindrului atunci cand pistonul se afla in pozitia fixa de sus. Aici are loc arderea amestecului de combustibil si aer. Deoarece aici au loc arderile, forma si designul acestei camere poate afecta puterea, consumul de combustibil si emisiile de la motor.

Camera de Combustie Camera de combustie sferica, aflata in partea de sus a cilindului motorului. Forma sferica asigura o eficienta ridicata deoarece fortele de explozie sunt directionate catre piston de catre suprafata curbata a camerei de combustie.

Camion UsorVehicul care cantareste mai putin de 6 tone.

CANAbreviere preluata din limba engleza pentru Controller Area Network (intr-o traducere aproximativa, retea de control zonal, traducere neconsacrata insa in limba romana), standard si tehnologie de comunicatie seriala pe retea dezvoltat pentru prima data de firma Bosh, special pentru aplicatiile auto. Transferul semnalului nu se mai efectueaza prin cabluri singulare ci printr-un cablu comun pentru culegerea de date, care vor putea fi apoi folosite de toate dispozitivele electonice conectate. Se permite astfel conectarea senzorilor si actuatorilor de pe un autovehicul intr-un sistem sau subsistem de aplicatii in timp real.



1  2  3  4  5  6  7  8  9  10   >     >>  



TELEFOANE UTILE

* Mihai PURICESCU

*  profesor legislație rutieră, insructor auto PFA - 0744 528 280

* Radu NASTASE - instructor auto PFA - 0744 298 506

* Catalin TOMA - instructor auto PFA - 0755 511 861

* Lucian Mihai - instructor auto PFA  - 0743 859 412

* Constantin Besica - instructor auto - 0745 521 810