Tractiune pe spate | RWD, Rear Wheel drive - rotile din spate primesc toata puterea motorului. Tractiunea pe spate ofera o manevrebilitate si accelerare superioara fata de tractiunea pe fata. In conditii de drum neprielnice, tractiunea pe spate este inferioara tractiunii pe fata datorita faptului ca greutatea aflata pe rotile tractoare este mai mica. |
|
Tractiune pe toate rotile | Tractiune Integrala - AWD, All Wheel Drive - toate cele patru roti sunt actionate de motor. Sistemele AWD sunt superioare celor 4WD (tractiune pe 4 roti) deoarece primele pot fi folosite indiferent de starea drumului. Sistemele AWD folosesc un diferential central care permite rotilor din fata si celor din spate sa se invarta la viteze diferite. AWD asigura o tractiune mult mai buna decat tractiunea pe fata sau pe spate. |
|
Tractor | Autovehicul, pe roti sau pe senile, conceput special pentru a trage sau a impinge anumite utilaje sau remorci si care se deplaseaza numai ocazional pe drumurile publice. |
|
Tractor rutier | Tractor pe roti, cu cel putin doua axe, care se deplaseaza, de regula, pe drumurile publice. |
|
Transmisie | Sistemul de cuplare a vitezelor prin care puterea motorului este transmisa la roti. Scopul sistemului de cuplare a vitezelor este de a mentine un maxim de putere a motorului exercitata asupra rotilor, in orice moment, de la pornirea motorului si pana la atingerea unor viteze superioare. Marea majoritate a transmisiilor au 3-6 viteze. Motorul, prin intermediul vilbrochenului, ar invarti prea repede rotile si, de aceea, transmisia reduce rotatiile pe minut si permite motorului sa puna in miscare rotile. Transmisia manuala foloseste un schimbator de viteze. Transmisia automata foloseste in mod obisnuit turbine si un lichid pentru a transmite puterea de la motor la roti. Miscarea rotationala a lichidului de transmisie transfera puterea de la vilbrochen la roti. Diverse rapoarte de transmisie sunt necesare pentru a mentine operarea eficienta a motorului. Un raport mai scazut (de exemplu, viteza intai sau a doua) asigura o forta de torsiune maxima pentru a pune in miscare masina. Un raport mai ridicat (de exemplu, viteza a patra sau a cincea) permite mai putine rotatii pe minut pentru viteze adecvate autostrazilor. In general, cu cat rapoartele de transmisii sunt mai putine, cu atat mai putin eficienta este functionarea motorului. |
|
Transmisie automata | Transmisie care se schimba automat in functie de viteza, incarcatura si conditiile de drum. De asemenea, se mai numeste si cutie de viteza automata. Poate fi electrica sau hidraulica. |
|
Transmisie CVT | Denumire pleonastica (ca atare, nerecomandata) pentru transmisia variabila continua. V. transmisie variabila continua si CVT. |
|
Transmisie finala | Mecanism reductor plasat in vecinatatea rotilor motoare, specific autovehiculelor grele cu capacitate mare de trecere. Impropriu, dat fiind faptul ca aceasta transmisie nu se regaseste la toate autovehiculele, se foloseste, adesea, acesta denumire si atunci cand este vorba, de fapt, de transmisia principala (v. transmisie principala). |
|
Transmisie manuala | Mecanism de la directia masinii cu schimbator de viteza care este folosit pentru a varia puterea si impulsul de rotatie trimise la rotile tractoare. Transmisia manuala consta intr-o maneta pe care soferul o actioneaza odata cu pedala de ambreiaj pentru a trece dintr-o viteza in alta. |
|
Transmisie prin curea | Sistem prin care actionarea de la cutia de viteza ajunge la roti prin intermediul unor curele de piele sau de cauciuc ale rotilor de transmisie. |
|