Festina Lente
Festina Lente

Articles

Dictionar Auto





                          


EMVCompatibilitatea electro-magnetica - comportarea electronicii autovehiculului in campuri electrice puternice. In realitate, aceste campuri pot fi intalnite in zonele apropiate de retelele de inalta tensiune.

EntrepriseCaroserie de autoutilitara derivata dintr-o caroserie de autoturism, prevazuta cu doua usi laterale (eventual, plus altele 2 blocate) si, obligatoriu, o usa spate tip hayon, pentru accesul la platforma de incarcare amenajata in spatiul portbagajului, plus cel aferent banchetei spate. Denumirea provine din franceza, fiind utilizata de firme precum Citroen, Oltcit etc.

EONPrescurtarea pentru Enhanced Other Network. Prin acest sistem, radioul masinii transmite anunturile de trafic si ale celorlalte posturi in programul curent.

ESPElectronic Stability System - Program electronic de stabilitate. Sistemul incearca sa mentina pe traiectorie o masina care derapeaza, prin franarea directionata a fiecarei roti. ESP este un sistem de siguranta care permite controlul si stabilitatea unei masini in timpul unor manevrari critice si corecteaza posibilele supravirarii si subvirarii. ESP foloseste senzori pentru a delimita ruta pe care soferul o doreste si actuala ruta pe care autovehiculul o parcurge. Care roti vor fi franate? In conditiile de subvirare, cand curba este luata prea larg (imaginea din stanga), rotile din fata se rasucesc spre exterior.Atunci, ESP aplica frana pe roata din spate stanga. Cand spatele masinii derapeaza, in conditiile de supravirare, ESP-ul franeaza cu roata din fata dreapta. Datele EACS arata ca in aproximativ 18% din accidentele usoare si 34% din accidentele fatale; ESP ar avea o influenta certa (fie reduce probabilitatea unui accident sau evitand accidentul cu totul).Unde cauzele accidentului au fost identificate ca " pierderea controlului autovehiculului", ESP ar avea cu siguranta un beneficiu in 42% din cazurile accidentelor rezultate cu daune si in 67% din accidentele fatale. ESP a devenit cunoscut prin asa-numitul "test al elanului" si este incorporat azi multor masini ca o masura de siguranta.

ESSAbreviere preluata din limba engleza pentru Electronic Stability System (sistem pentru controlul electronic al stabilitatii), sistem care lucreaza in combinatie cu ABS-ul si TCS-ul pentru a permite mentinerea vehiculului pe traseu dorit, prevenind derapajul lateral. Acest sistem se comercializeaza sub diverse denumiri, cum ar fi: StabiliTrak (GM), AdvanceTrac (Lincoln) sau ESP (la mai multi constructori auto).

ETCAbreviere preluata din limba engleza pentru Electronic Traction Control (Control Electronic al Tractiunii), sistem care functioneaza numai impreuna ABS-ul si este dezactivat automat atunci cand vehiculul se deplaseaza cu viteze mai mari de 50 Km/h, viteza la care se presupune ca o invartire neintentionata a rotii este putin probabil sa apara. Ca si ABS-ul, sistemul ETC este eficace, in special, pentru a mentine controlul autovehiculului atunci cand o parte a acestuia se depalseaza pe o suprafata mai alunecoasa decat pe partea cealalta. Se utilizeaza, in acest scop, senzorii ABS pentru a determina viteza unghiulara a rotii si se franeaza roata care patineaza (are turatie mai mare), prin intermediul arborelui planetar, diferentialul aplicand cuplul motor doar rotii stationare sau cu viteza unghiulara mai mica.

EtrierMecanism de actionare hidraulica a placutelor de frictiune da la frana disc, mecanism care permite, totodata, si o reglare continua a jocului dintre discul de frana si placute, pe masura uzurii acestora.

Etriere de franarePlacutele de frana sunt montate pe etriere, care se se afla langa discul de frana. Etrierul asigura ca placutele de frana sa exercite o presiune egala asupra discului.

ETSElectric Train System - este o reglare a patinarii tractiunii.

Euro III sau Euro 3Nivel de depoluare (standard) impus pentru autovehiculele destinate pietei europene incepand cu anul 2000, de aceea acest standard mai este cunoscut si sub denumirea de Euro 2000.



  <<    <    1  2  3   >     >>  



TELEFOANE UTILE

* Mihai PURICESCU

*  profesor legislație rutieră, insructor auto PFA - 0744 528 280

* Radu NASTASE - instructor auto PFA - 0744 298 506

* Catalin TOMA - instructor auto PFA - 0755 511 861

* Lucian Mihai - instructor auto PFA  - 0743 859 412

* Constantin Besica - instructor auto - 0745 521 810